در سال‌های اخیر، استفاده از شیشه‌ دوجداره در نمای ساختمان و دکوراسیون‌های داخلی بسیار مورد توجه طراحان و معماران قرار داشته است. شیشه‌ها می توانند علاوه بر تامین کردن نور محیط، باعث ارتباط بصری داخل ساختمان با محیط بیرونی شوند، به همین دلیل از جایگاه ویژه‌ای برخوردارند. رنگ‌های گوناگونی از شیشه‌ها در بازار وجود دارد و به همین خاطر شیشه های دوجداره نیز مانند شیشه‌های معمولی در رنگ های مختلفی تولید می‌شوند. در بین رنگ‌های تولید شده، شیشه دوجداره دودی برای پنجره‌ها بسیار پرطرفدار شناخته شده است.

با داشتن شناخت صحیح از نور و انتخاب شیشه مناسب می‌توان بر زیبایی فضا، آرامش ساکنین و هزینه‌های سرمایش و گرمایش ساختمان، تاثیر قابل توجهی گذاشت. در ادامه این مقاله قصد داریم به بررسی انواع شیشه دودی برای پنجره‌های دوجداره بپردازیم.

شیشه دوجداره دودی چیست؟

امروزه استفاده از شیشه‌های دوجداره به ویژه در نمای خارجی ساختمان‌ها بسیار مرسوم شده است. با توجه به قانون جدیدی که شهرداری شهرها پیرامون اجباری بودن نصب پنجره‌های دوجداره در ساختمان‌ها تازه‌ساز تصویب کرده است، هر روز شاهد استفاده بیشتر از شیشه‌های دوجداره به عنوان نمای ساختمان‌ها هستیم.

پرطرفدارترین نوع شیشه دوجداره برای نمای ساختمان‌ها و پنجره‌ها، شیشه‌های دودی هستند. البته باید توجه داشت که دو نوع شیشه تیره‌رنگ وجود دارد. شیشه برنز و دودی، دو نوع از پرکاربردترین شیشه‌های دوجداره برای پنجره‌ها هستند که معمولا با یکدیگر اشتباه گرفته می‌شوند.

باید توجه داشته باشیم، که شیشه دودی با شیشه برنز متفاوت است. در واقع شیشه دوجداره دودی، نوعی شیشه با رنگی مایل به مشکی است، اما شیشه برنز رنگی مایل به قهوه‌ای تیره دارد. بنابراین هنگام سفارش شیشه دوجداره دودی، باید حتما این نکته را در نظر گرفت.

شیشه دوجداره دودی و برنز به دلیل رنگ تیره‌ای که دارند، بیشتر در نماهای ساختمانی و پنجره‌های رو به نما مورد استفاده قرار می‌گیرند. البته در صورتی که از این نوع شیشه‌های دوجداره در ساختمان استفاده کنیم، به راحتی نمی‌توان داخل ساختمان را مشاهده کرد.

چرا بهتر است از شیشه رنگی و دودی استفاده کنیم؟

در استفاده از پنجره دوجداره با شیشه دودی، مهم‌ترین نکته به کاربری پنجره دوجداره مربوط می‌شود. به عنوان مثال در محیط‌های تجاری و مسکونی بهتر است از شیشه های دوجداره ساده یا شفاف استفاده کرد، اما در محیط‌های اداری برای جلوگیری از دید داشتنِ داخل خانه و ورود نور کمتر در داخل ساختمان، اغلب باید از پنجره‌های دوجداره با شیشه‌های دودی یا رنگی استفاده کنیم.

علاوه بر این‌ها، در مناطق جغرافیایی سردسیر برای استفاده از حداکثر تابش نور خورشید و جذب گرما معمولا از شیشه‌های شفاف یا ساده دوجداره استفاده می‌کنند. اما در مناطق جغرافیایی گرم و کویری که تابش نور خورشید به صورت مستقیم و طولانی مدت می‌باشد، برای جلوگیری از ایجاد گرمای فراوان بهتر است به سراغ شیشه‌های دوجداره دودی برویم. این دسته از شیشه‌ها بهترین گزینه برای ساختمان‌های مناطق گرمسیری است، زیرا از میزان نفوذ نور خورشید به داخل ساختمان می‌کاهد.

البته نباید فراموش کرد، که برقراری هماهنگی و هارمونی بین رنگ شیشه‌های دوجداره پنجره و معماری ساختمان اهمیت فراوانی دارد. مثلا در ساختمان‌هایی که از ورق نقره‌ای کامپوزیت به عنوان نما استفاده شده است، اغلب از پنجره دوجداره با شیشه دودی استفاده می‌شود. همچنین در نماهایی که تلفیقی از چوب، شیشه و آجر می‌باشند نیز، نصب پنجره دوجداره با شیشه دودی می‌تواند بسیار کاربردی و زیبا باشد.

شیشه دودی دوجداره چگونه تولید می‌شود؟

از آنجا که در شیشه‌های دوجداره، معمولا دو شیشه روی هم قرار می‌گیرد، برای تولید آن‌ها ابتدا باید دو شیشه دودی را با اندازه ی یکسان برش دهند. اگر این شیشه‌ها کاملا و دقیقا هم‌اندازه نباشند، هنگام نصب در داخل فریم تعبیه شده، به طور کامل در داخل پنجره دوجداره قرار نخواهد گرفت و عایق‌بندی آن به هم می‌ریزد.

پس از برش شیشه‌ها، باید اسپیسرهایی با ضخامت مناسب برش داده شود. ضخامت اسپیسرها بستگی به اندازه شیشه‌هایی دارد، که برش داده شده است. در مرحله بعدی، مواد ضد رطوبت درون اسپیسر تزریق می‌شود. برای این کار باید حدود ۷۰ درصد از اسپیسرها، با موارد ضد رطوبتی ترکیب شود.

در پایان کار، اسپیسرها را بین دو شیشه قرار داده و سپس گاز آرگون را از طریق دستگاه در محفظه بین دو شیشه تزریق می‌کنند. دیگر وقت آن است،‌ که با چسب‌های مخصوص، شیشه‌های دوجداره را به طور کامل دورگیری کنند.

البته نوع دیگری از شیشه دوجداره دودی وجود دارد. در این نوع، معمولا شیشه‌های دودی لمینیت شده را توسط لایه PVB به هم متصل می‌کنند. از این نوع شیشه‌ها برای اجرای پروژه‌هایی که خطر شکستن شیشه در آن‌ها وجود دارد، استفاده می‌کنند.

ضخامت شیشه‌های دوجداره دودی چقدر است؟

در تعیین ضخامت شیشه دودی دوجداره، ظرفیت پنجره دوجداره اهمیت دارد. در واقع هر پنجره دوجداره‌ای دارای قسمت مشخصی است، که درون آن، شیشه دوجداره را قرار می‌دهند. بنابراین با توجه به قسمت مشخص شده در پنجره، ضخامت شیشه دوجداره دودی تعیین می‌شود.

عموما، در پروفیل‌های مختلف، ابعاد قسمت مشخص شده برای نصب شیشه دوجداره دودی متفاوت است. مثلا ابعاد شیار مخصوص نصب شیشه دوجداره، در پروفیل آلومینیومی با پروفیل آلوود و پروفیل UPVC تفاوت دارد.

در واقع ضخامت شیشه دوجداره دودی شامل ضخامت دو شیشه و یک اسپیسر بین آن‌ها می‌باشد مثلا در اغلب پنجره‌های دوجداره، برای دو شیشه با ضخامت ۶ میلی‌متر، معمولا یک اسپیسر ۸ میلی‌متری مورد استفاده قرار می‌گیرد.

انواع شیشه‌ دوجداره دودی و کاربردهای آن‌ها

شیشه‌های دوجداره دودی انواع مختلفی دارند. هر یک از انواع این شیشه‌ها برای مکانی خاص کاربرد دارد. استفاده درست و به جا از انواع آن‌ها برای بهینه‌سازی مصرف انرژی و کاهش هزینه‌ها نقش موثری ایفا می‌کند. در ادامه به معرفی انواع شیشه دوجداره دودی و کاربردهای آن‌ها می‌پردازیم:

شیشه‌ دوجداره رفلکس دودی

از انواع شیشه‌های دوجداره که امکان خلق زیبایی فراوانی را برای طراحان و معماران ایجاد می‌کند و همچنین باعث تطبیق فضای پنجره دوجداره دودی با نمای ساختمان می‌شود، می‌توان به شیشه دوجداره رفلکس دودی اشاره کرد. برای تولید این نوع شیشه از آلیاژ و فلزاتی استفاده می‌شود که خصوصیات شیشه را تغییر می‌دهند. شیشه دوجداره رفلکس دودی معمولا از دوجداره شدن شیشه شفاف ساده و شیشه رفلکس دودی تشکیل شده است. در این نوع شیشه دوجداره، معمولا جداره رفلکس وظیفه بازتاب نوردر جهت منبع نور را دارد.

از جمله سایر ویژگی‌های شیشه دوجداره رفلکس دودی، می‌توان به عدم دید داخل منزل در روز، کمک به زیبایی نمای ساختمان، بازتاب و انعکاس نور مستقیم خورشید و جلوگیری از ورود گرمای تابستان به داخل منازل اشاره کرد. شیشه دوجداره رفلکس دودی در کنار مزیت‌های بیان شده، معایبی مانند کاهش نور و روشنایی منازل و تغییر رنگ دید ناظر را از داخل ساختمان دارد. همچنین این نوع شیشه دوجداره بخش زیادی از نور مرئی، پرتو IR و UV را بازتاب می‌دهد.

شیشه‌ دوجداره طرح دار دودی

برخی شیشه‌های دوجداره طرح‌دار، برای زیباتر شدن فضای داخلی و نمای بیرونی خانه مورد استفاده قرار می‌گیرند. حالا اگر کسی بخواهد از این شیشه‌ها طوری استفاده کند، که فضای داخلی ساختمان دیده نشود، بهتر است از نوع شیشه طرح‌دار دودی و دوجدار بهره گیرد.

شیشه دوجداره استین گلاس دودی

شیشه استین گلاس یا به عبارت دیگر همان استند گلاس، در اوایل سال ۲۰۱۳ توسط فعالان حوزه هنر در کشور ایتالیا ساخته شد. جالب است بدانید، که هنرمندان ایتالیایی در ابتدا فقط قصد داشتند که شیشه را با رنگ‌های گوناگون مخصوص شیشه، یعنی ویترای، رنگ‌آمیزی کنند. رفته رفته  طرح‌های آن‌ها با استقبال شدید از سوی مردم مواجه شد و این نوع شیشه به یکی از پرفروش‌ترین شیشه‌های دکوراتیو در سطح جهان تبدیل شد.

به طور کلی شیشه استین گلاس دوجداره دودی در چهار مرحله تولید می‌شود می باشد. در مرحله اول، اسیدکاری روی شیشه به شکل متقارن صورت می‌گیرد. سپس شیشه مطابق با طرح و الگوی مورد نظر سندبلاست می‌شود. پس از آن، شیشه مطابق با طرح ایجاد شده تراشیده و در نهایت تراشه‌های آن رنگ‌آمیزی می‌شوند.

شیشه دوجداره دودی سکوریت

به دلیل ابعاد بزرگ شیشه‌ها در برخی از پروژه‌ها، بهتر است، که از شیشه‌های دوجداره سکوریت شده استفاده کرد. سکوریت کردن شیشه‌ها موجب مقاومت بیشتر آن‌ها در برابر فشار و ضربه خواهد شد. البته برای آنکه فضای داخلی بیش از حد تاریک نشود، بهتر است هنگام ساخت شیشه دوجداره دودی، یکی از شیشه‌ها را فلوت ساده انتخاب کرد. در صورتی که هنگام ساخت شیشه دوجداره سکوریت از دو شیشه دودی استفاده شود، نور خورشید حتی به صورت غیر مستقیم نیز وارد فضای داخلی نخواهد شد و این فضا از روشنایی نور آفتاب بی‌بهره خواهد ماند.

شیشه دوجداره سندبلاست دودی

شیشه‌های دوجداره سندبلاست دودی، در واقع شیشه هایی مات و مدرن هستند، که بهترین جایگزین برای شیشه‌های مات قدیمی به حساب می‌آیند. برای ساخت شیشه‌های مات و دودی سندبلاست، ساینده‌های معدنی مانند شن و ماسه را با شتاب بالایی روی شیشه پرتاب می‌کنند. این کار باعث مات شدن شیشه‌ها می‌شود.

شیشه‌های سند بلاست دودی برای حک کردن لوگو و نام تجاری بسیار مناسب هستند و به همین دلیل شرکت‌های مختلف تجاری از آن‌ها برای حک کردن نام تجاری خود استفاده می‌کنند. علاوه بر این، شیشه‌های دوجداره سند بلاست دودی به عنوان پارتیشن در جداسازی اتاق‌ها و فضاهای اداری نیز کاربرد دارند.

شیشه دوجداره لمینیت دودی

شیشه‌های لمینیت دودی و دوجداره، یکی دیگر از انواع شیشه‌های دو جداره است، که ویژگی‌های خاصی دارد. که در این نوشته به برسی آن ها می پردازیم. مهم‌ترین ویژگی این شیشه‌ها، نشکن بودن آن‌ها است. شیشه‌های دوجداره لمینیت دودی نیز همچون شیشه‌های دوجداره سکوریت دارای ترک‌های ریز است، اما در صورت وارد شدن ضربه‌های شدید تنها ترک برمی‌دارد و شکسته نمی‌شود.

شیشه‌‌های دوجداره دودی لمینتی دارای ایمنی و مقاومت بسیار بالایی بوده، که به دلیل ترکیبات خاص به کار رفته در ساخت آن ایجاد شده است. این شیشه‌ها در واقع مجموعه‌ای از دو یا چند شیشه و طلق PVB هستند که موجب استحکام بسیار بالا و نشکن بودن آن‌ها می‌شود.

شیشه دوجداره دکوراتیو دودی

امروزه شاهد استفاده از شیشه‌های دوجداره در ساختمان‌های نوساز و حتی ساختمان‌های قدیمی بازسازی شده هستیم. به همین خاطر، تولید شیشه‌های دوجداره در کنار شیشه‌های مختلف دکوراتیو، در صنعت شیشه فراگیر شده است. بنابراین، شرکت‌های مختلف برای تولید شیشه‌های دوجداره رنگی از جمله دودی به صورت طرح‌دار و در ابعاد مختلف اقدام کرده‌اند.

معمولا شیشه دوجداره دکوراتیو و دودی در پنجره‌هایی با پروفیل دوجداره آلومینیومی و UPVC قرار می‌گیرد. به این ترتیب، بهتر است که رنگ شیشه دوجداره با رنگ پروفیل استفاده شده در ساختار پنجره دوجداره هماهنگی داشته باشد.

متداول‌ترین نوع شیشه دوجداره دکوراتیو، شیشه دودی استین گلاس می‌باشد. این نوع شیشه در همه کشورهایی که، طراحی دکوراسیون داخلی صاحب سبکی دارند، مورد استفاده قرار می‌گیرد. شیشه دوجداره دکوراتیو انواع مختلفی دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به شیشه دوجداره دکوراتیو رنگی، شیشه دوجداره دکوراتیو رفلکس، شیشه دوجداره دکوراتیو استین گلاس، شیشه دوجداره دکوراتیو تیفانی و شیشه دوجداره دکوراتیو طرح‌دار اشاره کرد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *